Voor nog geen kwart van de nieuwprijs heb ik vorige week een set splinternieuwe, originele Fiat Ducato 230 verstralers gekocht. Leuk dat men oude voorraden zo opruimt. Vanmorgen ben ik naar de loods gereden, om de set te monteren. Dankzij YouTube wist ik te achterhalen waar de lampen geplaatst moesten worden. Het verwijderen van de bumper was niet zoveel werk. In de wielkasten moesten de kunststof spatschermen verwijderd worden. Daar achter bevinden zich de extra steunen van de bumper, waarvan ik er een laatst vernieuwd heb. De ander bleek nog een vrij goede staat. Al heeft ie wel een aai met wat schuurpapier en wat antiroest-lak nodig.
Bij de motorkap moest ik de lange smalle afdekplaat verwijderen. Toen werden de drie bevestigingspunten aan de bovenkant van de bumper zichtbaar. De drie moeren gingen er vlot vanaf. Als laatste moest ik links en rechts onderin een grote bout verwijderen. Ze bevinden zich in afgedopte gaten. Ook die gingen vrij gemakkelijk los. Ja, met zo'n oude bus weet je maar nooit. Helemaal niet omdat ie uit spaghettiland afkomstig is, de zetel van de roestduivel.
Toen ik de bumper eraf had getild, zag ik rechts onderin, bij een chassisbalk een roestbruin kleurtje. Ik dacht direct : Aanvallûh! Al met al ben ik wel zo'n 2,5 uur met het ontroesten en herstellen bezig geweest. De plek is beschadigd geraakt door accuzuur. Ik was daar al bang voor toen we de bus hadden gekocht en ik de accu verwijderd had. Toen zag ik een lekspoor lopen van de accubak naar beneden. Ik ben toch blij dat ik die bumper verwijderd heb. Ik heb de boel keurig hersteld.
Pas na het middaguur begon ik met de verstralers. Omdat ik links en rechts een loos stekkertje had zien hangen met dezelfde vorm als die aan de lampen, besloot ik eerst de set uit te proberen. Lamp verbonden, motor gestart, mistlampschakelaar ingedrukt, maar geen licht aan de voorzijde. Wel achter. Toen in combinatie met stads-, dim- en grootlicht geprobeerd, ook geen licht voor. Wat bleek? Er zat nog geen lampje in! Haha! Die Willem! Gelukkig is de autozaak daar om de hoek. Maar na montage van de lampjes deden ze het nog steeds niet. In het instructieboekje zag ik dat er een aparte schakelaar voor gebruikt wordt. Ja Willem, niet eerst doen en dan pas lezen! Dus kon ik de set niet verder testen. Dan maar de openingen in de bumper zagen. Wat denk je? Die spaghettidraaiers hadden aan de binnenkant van de bumper de ruimte al gemarkeerd! Handig! Hoewel, ze waren wel héél erg groot afgemeten. Ik heb ze kleiner afgetekend en ben toen met de decoupeerzaag in de aanval gegaan. Ik moest tijdens het plaatsen van de set wel even goochelen met de bijgeleverde steuntjes. Maar na wat gepuzzel heb ik beide verstralers mooi in de bumper weten te monteren.
Morgen maak ik de bedrading gereed, zodat ik later het relais en de schakelaar kan monteren (als dat nodig is). Tenzij er al een standaardaansluiting voor is in de bus. Dan hoef ik enkel een schakelaar te scoren en de stekker (als ie onder het dashboard aanwezig is) erin te proppen. De bus krijgt dan weer zijn neus terug.