vrijdag 24 juli 2020

Aardlekstekker voor de bus

kan wel wat hebben
Al langere tijd overwoog ik een aardlekschakelaar in de kampeerbus te monteren. In onze caravan was er ook een aanwezig. Het probleem, ik bedoel de uitdaging was, dat ik zo'n ding ook nog moest inbouwen. De meeste zitten op een rail gemonteerd in een kast. Om een grote uitdaging in de bus te voorkomen (ik zou het elektrisch circuit deels opnieuw moeten opbouwen vanwege de beperkte ruimte), heb ik uiteindelijk gekozen voor een eenvoudiger en.... goedkopere oplossing. Ik heb een speciale stekker gekocht, een aardlekstekker. De stekker komt tussen de 230 volt paal op de kampeerplek en de aansluiting in de bus te zitten. Ik heb hem
daarom op het korte snoer met de bekende blauwe CEE stekker gemonteerd. Die kabel verbindt de haspel, die aan de paal gekoppeld is, met de aansluiting in de bus. Een extra stukje veiligheid is altijd goed. Een van de uitgangspunten met onze bus is, dat we benodigdheden niet vast in / aan de bus bevestigen. Losse delen kunnen eenvoudiger vervangen en later ook weer apart verkocht worden.