vrijdag 17 juli 2020

Geknipt en vooral geschoren

Vanmorgen heb ik de heggenschaar tevoorschijn gehaald. Achter ons huisje, wat door velen als de voorzijde gezien wordt, bevindt zich een stukje groen. In een bolvorm (als het gesnoeid is). Daar stond ooit een boom die dreigde om te vallen. De boom is toen door de gemeente verwijderd, maar de stronk niet. Sindsdien is daar een groene bol ontstaan, die we zelf wat bijhouden. Er was weer sprake van een flinke aangroei met uitlopers. Dus heb ik hem met de heggenschaar over zijn bol geaaid. De wildgroei is weer getemd.
regenwater is lekkerder dan kraanwater
Tijdens dat klusje raakte ik in gesprek met een buurtbewoner. Hij zei dat hij erg genoot van onze levensstijl. "Het oogt bij jullie bijzonder gezellig en toch ook netjes", zei hij. "Mijn vriendin en ik doen er leuke ideeën mee op", vervolgde hij. Het was hem al een tijd geleden opgevallen, dat het pleintje en de omgeving er heel goed uitzien. Al moest ik hem wel even uitleggen, waarom er toch hier en daar ongewenst groen groeit. Het was erg leuk zo'n reactie te horen. Een soortgelijke kreeg ik afgelopen weekend te horen. Een mevrouw die iets kwam ophalen riep herhaaldelijk : "O wat leuk en wat gezellig is het hier!" Ze vroeg zelfs of ze een keer zomaar mocht langskomen. Altijd goed, maar zonder de garantie dat we altijd thuis zijn.
De oleander staat voor de tweede keer dit jaar in bloei. En ja, het ziet er toch echt wel gezellig uit.