zaterdag 25 juli 2020

Verstralers in de bumper -2-

Vanmorgen ben ik verdergegaan met de verstralers. Dit keer heb ik de bedrading in orde gemaakt. Ik heb de lampen met zowel een + als een -draad verbonden; respectievelijk rood en zwart. Op die verbinding heb ik een aftakking gemaakt voor onder de motorruimte (relais etc.). Voor het veilige en het oog dat ook wat wil heb ik de bedrading door een pvc buis getrokken. De buis zit aan de binnenkant van de bumper bevestigd; uit het oog. Ik heb alles gesoldeerd en van een krimpkous voorzien. Onder de motorkap wil ik ze van een stekker voorzien. Als het nodig is de bumper weer te demonteren, kan ik de bedrading eenvoudig loskoppelen.
Ik heb geen gebruikgemaakt van de standaard Fiat stekkers. Niet alleen vanwege mijn wantrouwen ten aanzien van Italiaanse elektronica, maar ook vanwege de klachten over die stekkers. Voorkomen is beter dan genezen. Wat mij nu nog rest is het relais en de schakelaar installeren. Ik overweeg de reeds aanwezige schakelaar van de binnenverlichting te gebruiken. Die verlichting heb ik losgekoppeld, omdat wij hem niet gebruiken en er het een en ander aan extra bedrading aangeknepen was. Spaghetti dus. Maar de schakelaar zelf kan dus nog van nut zijn.
Nadat de bedrading gemonteerd was, heb ik de bumper er weer opgezet. Omdat ik twee handen tekort kwam heb ik eerst een verhoging gemaakt van wat hout, waar ik eerst de bumper opgelegd heb. Vanaf die hoogte kon ik het geheel op de bevestigingspunten schuiven. Neemt niet weg dat ik een verkeerde draaiende beweging maakte, waardoor ik mijn rug voelde. Misschien moet ik maar weer eens gaan twisten of de hucklebuck doen :