donderdag 9 juli 2020

Minister op de vlucht

De berichten komen mij wat vreemd over. Tijdens een werkbezoek aan Zeeland is de minister van Landbouw gevlucht. Er was geen sprake van dreigend gevaar of zo, nee ze is op advies van de politie gevlucht. Gevlucht, omdat boze boeren op weg waren naar de locatie van mevr. Carola Schouten. In plaats van de confrontatie aan te gaan om haar koeiendieet te verdedigen, vluchtte ze. Logisch, want de minister heeft geen ballen en nauwelijks enig verstand van landbouw in het algemeen en de veeteelt in het bijzonder. Gedurende mijn leven met politieke interesse heeft ons land slechts twee keer een boeren-minister gekend, Braks en Veerman. En dan was er ook nog meneer Koekoek met zijn Boerenpartij. Voor de rest waren en zijn het nitwits wat hun aandachtsgebied betreft. Ik heb te vaak slechte ervaringen opgedaan met leiders, die niet onderaan in het vakgebied begonnen zijn. In mijn vakgebied kwam ik 'omgeschoolde' leiders tegen. Mensen met een totaal andere studierichting, die in de ICT gingen werken. Voor hun kennis was namelijk geen markt op dat moment. Met die mensen viel nauwelijks te praten, want ze waren meestal aan het papegaaien. Dus gingen ze tijdens discussies op hun strepen staan, want zij wisten het toch beter. Een standaard uitvlucht van de nitwits. Carola Schouten doet me aan hen denken.
Ze is niet de enige die zonder kennis/-ervaring van / met het aandachtsgebied toch de scepter zwaait. De ministers en staatssecretarissen van Defensie zijn daar ook een schrijnend voorbeeld van.