donderdag 16 juli 2020

Leve de maandag!

Dit keer vroeg het kaartje van de theebuidel welke dag van de week mijn favoriete is. Dat is de maandag. Die dag geeft mij een zeer positief gevoel. Dat heb ik sinds ik ben gaan werken. Zeg maar begin jaren 70.
Een nieuwe week biedt immers nieuwe mogelijkheden. Nieuwe kansen, nieuwe toestanden en dus nieuwe uitdagingen. Met weer een schone lei beginnen. Ik heb het altijd wat sneu gevonden wanneer collega's de vrijdag als hun favoriete dag zagen. Dan leek het mij net alsof ze hun werk niet leuk vonden. Natuurlijk vond ik het weekend ook erg fijn. Maar blijkbaar anders. Ik zag de vrijdag meer als de dag om de week fatsoenlijk af te sluiten. Afgezien van hun voorliefde voor de vrijdag, leidde ik dat ook af van het gedrag op ander dagen. Ruimschoots voor einde werktijd begonnen zij al met opruimen. Ze hadden de tas/koffer al gepakt en hun jas al aan om klokslag einde werktijd te vertrekken. Ik ging meer voor het afmaken van datgene waar ik op dat moment mee bezig was. Dat gaf en geeft mij nog steeds een beter gevoel. Als ik de tijd zag of hoorde, dacht ik vaak : "Jeetje, zo laat al?" Maandag dus. Een mooie dag. Last van omschakelen had ik niet. Ook in de weekends hield ik vast aan de dagelijks cyclus. Aan nachtbraken en/of uitslapen doe ik niet.