woensdag 29 juli 2020

Niet dom

schoolplein Kastanjelaan
"Son, weet jij waarom er boven de wc deur twee haken zitten in het kozijn?" Ze kijkt me wat wantrouwig aan en zegt dan : "Die heb je zelf erin gedraaid, zodat je je vest kan ophangen."
Oké. Laatst herinnerde ik iemand aan de indeling van het klaslokaal in de laatste klas van de lagere school. De leerlingen waren op grond van hun prestaties in rijen ingedeeld. Voor de meester bevond zich in de rechter rij de bollebozen. Die zouden naar het lyceum gaan. Dan volgde de middelmaat, geschikt voor het voortgezet onderwijs (Mulo / Ulo) en dan volgden nog twee rijen met de kinderen, die bestemd waren voor de huishoudschool en de lts. Het opvallende was dat de groepen naar intelligentie genoemd werden : knap, gewoon en dom. Ik vond dat raar, want ik had een broertje dat beslist niet dom was, maar op een heel andere manier leerde : door te doen.
Ik herinner me nog mijn entree op de lagere school op Curaçao. Daar zou ik het tweede halfjaar van klas 6 (nu groep 8) doorbrengen. Ik bleek een behoorlijke voorsprong te hebben op de lesstof die daar gegeven werd. Toen realiseerde ik me plots, dat een blond meisje uit Indonesië bij mij in de klas niet dom was, maar een leerachterstand had. Vreemd dat de meesters en juf dat niet beseften. Ik zat soms bij dat meisje achterop haar fiets. Rietine woonde aan de Mauritssingel en fietste via de Hoofdstraat en de Hoogmadeseweg naar de Kastanjelaan. Achterop staarde ik dan naar de sproetjes op haar blanke schouders. Haha.