maandag 20 juli 2020

Over Holland en Nederland

Mij werd onlangs wat vragen gesteld over het verschil tussen Holland en Nederland. De vragen werden gesteld door een Amerikaanse, die ik vanwege gemeenschappelijke vrienden ken. Ze vraagt mij over typisch Europese kwesties in het algemeen en over ons land in het bijzonder. Zo heb ik haar al uitleg gegeven over ons volkslied ('jullie zijn toch geen Duitsers?') en onze nationale driekleur en het gebruik ervan ('waarom vlaggen jullie bijna nooit?') en wanneer met en zonder wimpel.
Dit keer dus vragen over Holland en The Netherlands. En.... ze hoorde iets over 'double Dutch' en vroeg of wij soms twee taalsoorten hebben. Haha! Prachtig. Haar vraag geeft aan hoe groot Amerika is. Zelf woont deze mevrouw met haar gezin in New Mexico, terwijl het touwtje springen met twee touwen meer in het noordelijk deel van haar land plaatsvindt. Het is trouwens wel leuk te horen dat ik blijkbaar meer van haar land weet dan ze verwacht had. Double Dutch kent heuse kampioenschappen en er zijn veel clubs die competities afwerken. Veel leuker dan BLM. Als ik dat zo bekijk, dan denk ik niet dat ik morgen ook een paar touwen ga kopen :