zondag 26 juli 2020

Bediening verstralers

vrije plekken voor schakelen en lampje
Sinds de jaren 80 heb ik geen mistlampen meer gemonteerd. De eerste set heb ik op de Fiat 128 geïnstalleerd. Geheel volgens de toen geldende regels. Het relais (is in feite een speciale schakelaar) werd toen via een wipschakelaar op het dashboard in werking gezet als de parkeerverlichting brandde.
Voor alle zekerheid heb ik de regelgeving van de wijze van aansluiten en voeren van mistlampen nog gecontroleerd. Volgens de ANWB is die onveranderd. Dus laat ik het relais via de parkeerlichten schakelen. Ook een controlelampje is nog vereist. In het dashboard heb ik een paneeltje met een aantal drukschakelaars, waarvan er een, die van de binnenverlichting, overbodig is geworden. Ik heb nog de mogelijkheid om loze plekjes alsnog van een schakelaar te voorzien. Een van die afdekkapjes ga ik gebruiken om daarin het controlelampje te monteren.
In de doos met motorspullen trof ik nog een paar controlelampjes aan. Het zijn types die je in een voorgeboord gat moet drukken.
schakelaar en plaatje verwijderd
Vanmiddag ben ik maar aan de slag gegaan. Op de fiets weer naar de loods. Het was vooral veel soldeerwerk, dus kon ik mijn zondagse pak aanhouden. Als eerste heb ik de schakelaar van de binnenverlichting verwijderd. Hij heeft vier pennen en dus moest ik wat testwerk doen om vast te stellen welke twee van de vier ik moest gebruiken. Ik heb er maar een foto van gemaakt, want ik ben niet zo goed meer in onthouden. Daarna ben ik een gat gaan boren in het afdekplaatje voor het controlelampje. Ik was daar wel flink zoet mee, want ik had geen grotere boor dan 10 mm, terwijl het gat 13 mm moest worden. Maar met veel geduld en rust bewaren, lukte mij het toch tot 13 mm te komen. Ik ben met de 10 mm boor het geboorde gat ruimer gaan maken. Wat een monnikenwerk.
op parkeerlicht : hij doet ut!
Terug van de werkbank ben ik in de cabine gekropen om de schakelaar en het lampje te installeren. Ik moest nog twee kabeltjes trekken. Een naar het parkeerlicht en een naar het relais. De overige kon ik onder het dashboard oppikken. Ik heb de schakelaar en het lampje even getest. Gelukkig werkten ze beide. Toen ik zover was om het relais aan te sluiten, bleek ik het schema vergeten te zijn. Haha! De code van mijn telefoon moet ik ook nog ergens noteren. Ja, het schoot niet zo op. Maar goed, alles ligt klaar, ik hoef nu alleen maar de stekkers op de juiste polen te steken. Ik kreeg trek en ben maar weer naar huis gefietst. Morgen hopelijk de boel echt afronden. Ik heb het schema maar alvast in mijn heuptasje gedaan. O ja, die code nog....!