maandag 27 juli 2020

Verstralers in de bumper -3 en slot-

relais in lasdoosje
Op mijn trouwe fietsie ben ik weer naar de bus gereden in de loods. Daar wachtte mij de laatste loodjes van het aansluiten van de verstralers. Onderweg heb nagedacht over de aansluitingen. Vandaar dat ik toch even 2 lasdoosjes gekocht heb. Bij die winkel was ook net een wat oudere man op zijn e-bike aangekomen. We groetten elkaar en ik zei : "Ik moest wat harder trappen dan u." De man lachte en zei : "Ja, maar ik ben wat ouder dan u." Ik zei hem dat mijn benen nog wel wilden en dat ik hoopte dat ze het lang zullen volhouden. Meneer zelf had last van zijn knieën. Dus ik vergaf hem zijn keus. Haha. Alsof hij zich daarvan iets zou aantrekken.
Lasdoosjes dus. De een voor het wegwerken van het relais, de ander voor de bedrading van de lampen. Als de bumper er weer af zou moeten, kan ik de bedrading van de verstralers loskoppelen. Handig!
Dit keer had ik het aansluitschema van het relais meegenomen. Gisteren bleek ik gelijk te hebben wat de aansluitingen betrof. Op het relais staat ook een schema, dat ik na enige bestudering een idee gaf van de aansluitingen. Maar ik wilde zekerheid en geen kortsluiting of zo. Het lukte zonder tegenslagen de aansluitingen in de lasdoosjes te maken. Tja, en toen kwam het moment suprême : testen.
met aansluitschema
De verstralers kunnen enkel functioneren, als het parkeerlicht brandt. Dat heb ik gisteren al getest en het werkte ook vanmorgen nog zo. Daarna heb ik de verstralers aangezet. En weer met succes. Voor de zekerheid heb ik tijdens het branden van de lampen even aan het relais gevoeld. Dat deed ik omdat het monteren van mistlampen op de auto van mijn pa een keer verkeerd was gedaan. De lampen deden het wel, maar het relais werd heet en de accu liep leeg. Verkeerd aangesloten dus. Maar mijn relais hield het hoofd koel. Het enige wat mij nog rest is controleren hoe het met de stand / lichtbundels van de lampen gesteld is. Zo op het oog zagen ze er vrij goed uit.
klaar!
De bedrading in de motorruimte wil ik nog wat verder fatsoeneren. Maar dat doe ik misschien tijdens een verblijf ergens. Dan heb ik weer wat te doen.