zaterdag 11 juli 2020

Een bankje -2-

Vandaag ben ik de beide gietijzeren poten en het verbindingsstuk onder de bank gaan opknappen. Dat betekende vooral schuren, wat door de krullerige versierselen erg lastig bleek te zijn. Ik heb twee staalborstels van verschillende types, wat schuurpapier en de schuurschijf ingezet om de boel te ontroesten. Na het schuren heb ik de hele mikmak met een roestomvormer / primer ingespoten. Terwijl het metaal in de zon droogde, heb ik de houten latten uit de loods gehaald. De primer was inmiddels droog, zodat ik met een matzwarte lak de poten kon afwerken. Allemaal spul van de Action, waar ik tevreden over ben. De latten bleken mooi te passen. Ik hoefde ze enkel in te korten. Ik was bang dat ze te breed waren voor de 'ogen' in de beide poten. Voor het inkorten heb ik ze eerst op het frame gemonteerd met slotbouten. De latten worden door ovale ogen geschoven en vervolgens vastgezet. De drie latten van de
rugleuning waren geschroefd. Het was even een gedoe om de boel mooi recht te krijgen. Maar gelukkig wist Sonja de goede manier om de boel haaks te monteren en zo te houden. Tijdens het schroeven werden de beide delen eerst scheef getrokken. We vonden de zitting wat veel doorbuigen. Dus heb ik er een extra versteviging onder gemaakt. Toen die klaar was, heb de de latten aan beide kanten ingekort. Dat was een kwestie van de decoupeerzaag er overheen halen. Ik liet de zaag langs de leuning lopen. Rest nog het beitsen van het houtwerk. Dan kap ik ermee. Fenna hield al die tijd toezicht. Als ik op de grond ging zitten,
kwam ze op mijn schoot zitten. En anders lag ze gewoon in de weg. Dat schoot niet zo op. Maar uiteindelijk was ze wel erg trots op mijn (of haar?) werk.
's Avonds, na het eten, heb ik het lattenwerk gebeitst. Morgen is het zondag, rustdag.