zondag 19 juli 2020

Kabelhaspel

oeps!
Solderen is altijd leuk. Mits je het juiste gereedschap ervoor hebt.
Voor een bewoonster heb ik haar kabelhaspel weer bruikbaar gemaakt. De kabel was finaal doorgesneden. Niet ergens aan het begin, zodat ik enkel een stekker hoefde te plaatsen. Nee, de kabel was al een flink eind afgerold toen het knipongeluk plaatsvond. Ik heb de bedrading (drie stuks) blootgelegd en wat gestript. Voordat ik ben gaan solderen heb ik eerst wat krimpkousen aangebracht. Voor elke draad een en een grotere voor het snoer als geheel. Tijdens het solderen was het wel zaak de krimpkous koel te houden om te vroeg krimpen te voorkomen. Na het solderen heb ik de
krimpkousen over het soldeerwerk geschoven en met een gasaansteker verhit, zodat ze hun naam eer aan konden doen. Als laatste heb ik de kous van de buitenkabel over het geheel heen geschoven en verhit. De kabelhaspel heb ik nog even getest en, als zijnde goedgekeurd, opgerold.