woensdag 15 juli 2020

Er zij licht!

in Lelystad

zonder dakvenster (jaloezie dicht)
In onze eerste koopwoning in Schoonhoven kende de zolder een klein gietijzeren dakvenster, waar nauwelijks licht doorkwam. De zolder was nog echt een ouderwets donker hol. Ik heb dat kleine ding verplaatst naar de andere kant van het dak, in de ruimte van de cv ketel. In die tijd werkte ik voor de PUEM, waar iemand mij vroeg of ik interesse had in een groot dakvenster van Velux. Hij liet namelijk een dakkapel plaatsen. Dat venster was 130 x 130 cm groot. Ik heb het toen overgenomen en ben dat enorm grote raam gaan inbouwen. Natuurlijk had ik er eerst over gelezen. Stel je voor, dat het dak met dat grote raam begint door te buigen en misschien zelfs deels instort. Dat zou erg slordig zijn. Dus kwamen er extra balken aan te pas voor de stevigheid. Het was een uitdaging om met de dakpannen mooi uit te kunnen komen. Later moest ik het kozijn wat bijstellen, omdat het venster niet mooi vlak in het dak lag. Amateurtje hè? Maar wat een verbetering voor die zolder, zeg.
Zo'n 18 jaar later heb ik een soort gelijke klus gedaan in de woning in Lelystad. Daar heb ik toen twee dezelfde ingebouwd (90x70), waarvan een het bestaand raampje verving en de ander boven het trapgat licht en ventilatie bracht.
met dakvenster
In dit huisje hadden we ook een donker trapgat. We misten ook fatsoenlijke ventilatie. Er is een groot dakvenster, maar de frisse lucht kon niet doorwaaien. Dus besloten we ook hier maar een dakvenster te plaatsen. Vanwege het feit dat het een huurwoning is, moesten we ons wel aan bepaalde eisen houden. Voor het afwerken moest de constructie eerst door de woningbouwvereniging gecontroleerd en goedgekeurd worden. Sindsdien is het licht in het trapgat en kan de zolder goed geventileerd worden. Het is weliswaar maar een klein venster, maar scheelt merkbaar veel.