vrijdag 10 juli 2020

Mondkapjes in winkels?

Niet alleen in Duitsland, nu ook in België worden mondkapjes verplicht in winkels e.d. Ik vind het een betere oplossing dan die 1,5 meter afstand. Vooral in winkels moet ik te vaak om afstand vragen. Gisteren ook weer. Daar stonden twee vrouwen gezellig te kwekken in een gangpad. Vanwege het eenrichtingverkeer blokkeerden zij de doorgang voor ander winkelend publiek. Een zei 'sorry, we staan in de weg geloof ik' toen ik vroeg of ik mocht passeren. Toen ik later de winkel verliet, er stond een flinke rij bij de kassa, stonden die twee daar in die smalle doorgang nog steeds te kletsen en af en toe plaats te maken voor anderen.
Als ik een mondkapje zou moeten dragen in een winkel, dan shop ik alleen nog via het internet. Ik heb het al vaak Spaans benauwd (gevolgd door paniekaanvallen met versnelde ademhaling) in winkels en dan zou ik ook nog beperkt worden in mijn ademhaling. Daar kies ik niet voor.