maandag 17 oktober 2016

Zelfreflectie

Een mooi woord. Naar mezelf kijken en mezelf vragen stellen. Heb ik dat goed gedaan? Heb ik daar goed aan gedaan? Was ik wel zo eerlijk? Mijn fout? En die vragen eerlijk beantwoorden. Ik ben me ervan bewust dat ik fouten maak. Komt bij dat ik mezelf wil verbeteren. Dan is zelfreflectie onontbeerlijk net als het voornemen het anders te gaan willen doen. Ik zeg niet beter, want dat is nog maar de vraag. En het lukt me ook niet altijd de dingen anders te doen.
"Jullie moeten altijd mij hebben", hoorde ik een keer iemand zeggen toen ie een bekeuring kreeg voor een verkeersovertreding. "Iedereen zegt dat ik een egoïst ben", is een andere opmerking, die naar mijn idee duidt op gebrek aan zelfreflectie. Bij het voetbal zie ik dat verschijnsel bij elke wedstrijd. Een overtreding begaan en vervolgens de scheids boos benaderen omdat ie gefloten heeft. Zo'n reactie gaat vaak gepaard met allerlei quasi onschuldige gebaartjes.
Soms loopt het uit de hand. De overtreder gaat verhaal halen bij de klager of het slachtoffer in plaats zichzelf een spiegel voor te houden. Er zijn gevallen bekend waarin de overtreder er alles aan doet om vanwege één voorval, zijn hele leven in het teken van wraak plaatst. Wraak omdat hij/zij zelf niet in de spiegel willen kijken.