vrijdag 28 oktober 2016

Schoorsteen vegen

In ons eerste huis heb ik zelf een open haard gemaakt. Het rookkanaal was al aanwezig vanwege een kolenkachel en later een gashaard. Ik heb het deel dat zich in de woonkamer bevond weggehakt. Het was een gemetseld kanaal en had zodoende een ruw oppervlak.
Ik veegde het kanaal zelf met een veger. Een lang stuk touw met aan het eind  een stalen, ronde borstel en zware bal. Ik liet de veger met bal vanaf het dak in de schoorsteen zakken en haalde hem dan al zakkend op en neer. Natuurlijk had ik vooraf de haard met plastic afgeplakt, zodat de kamer schoon bleef. In de haard had ik een bak geplaatst om het roet (creosoot)  op te vangen. Er kwam al ragend heel wat roet uit die stenen schoorsteen.
In onze derde woning was geen rookkanaal. Dat hebben we laten aanleggen met dubbelwandig stalen pijp. In de woonkamer werd een allesbrander geïnstalleerd (foto). Na een jaar stoken besloot ik het vegen op een andere manier uit te proberen. In een bouwmarkt zag ik speciale houtblokken om de schoorsteen te reinigen. Zo'n blok moest opgebrand worden in de kachel en dan zou de roetaanslag verdwijnen. Er stond niet bij vermeld, waar die aanslag naar toe ging..... Er zat trouwens ook een soort brandverzekeringspolis bij die blokken.
Na het verbranden van die twee blokken liet ik het kanaal door een bedrijf schoonvegen. En wat bleek? Er kwam nagenoeg niets uit! Omdat ik behoorlijk alert was op een mogelijke schoorsteenbrand, bleef ik het rookkanaal wel op aanslag controleren. Ik heb de blokken geregeld gebruikt, ook tussentijds. De schoorsteen heb ik sindsdien niet meer laten vegen. Ik had voor de verkoop van het huis dat kanaal moeten laten vegen om zeker te weten dat het nog steeds zo goed als schoon was. Maar de koper twijfelde of ie de kachel zou overnemen of niet. We hebben de koper wel op de hoogte gesteld van het niet-vegen.