maandag 31 oktober 2016

Verstappen tegen de rest

Er was een tijd dat ik op de fiets opeens geregeld ingehaald werd door... jongeren. Dat was even schrikken, gevolgd door (nog) harder trappen. Dat heb ik niet lang volgehouden. Ik heb me erbij neergelegd, de jongere generatie is sneller en heeft een betere conditie. Ze uitschelden of me beklagen (waar?) was niet aan de orde.
Hoe anders is het in de Formule 1, waar de gevestigde top opeens een joch in een Red Bull wagen aan de staart krijgt. Of erger : inhaalt! De bedreigde top voelt zich flink te kijk gezet (inclusief hun management) en begint onsportief te jammeren en te klagen en zelfs te schelden. Gevolg is dat Max onder vuur kwam te liggen en onlangs gestraft werd met tijd. Hij wel, anderen die ook door het gras reden of een andere 'fout' begingen niet. Ordinaire klassenjustitie.
Vooral het gemekker van Vettel en Niki Lauda valt op. Die kunnen het gewoonweg niet verkroppen dat een jong talent zich tussen de gevestigde orde nestelt en die van tijd tot tijd sportief op zijn nummer zet. Of, zoals een grappenmaker schreef : "Vroeger jankten de Ferrari's in plaats van de coureurs." Gewoon doorgaan Max!