maandag 17 oktober 2016

Een oude boekenkast

Anders dan voorgaande jaren kijk ik op oude foto's tegenwoordig meer naar de achtergrond dan naar de personen. Van de 'entourage', meestal de inrichting van het huis,  probeer ik me dingen te herinneren van toen. Op deze foto staat mijn broer Joop als Chinees. Joop hield wel van een grap. Hij verpakte ook andere berichten in een grap. Zoals kritiek.
Joop staat hier in de huiskamer van Resedastraat 74A, met zijn rug naar de huiskamerdeur. Links van hem staat een boekenkast. Op de kast een oude (bim-bam) klok. Als de klok opgewonden moest worden kon ik even naar het hamertje en de koperen staafjes kijken die het geluid produceerden.  Op het hoekje een familiefoto van mijn vaders broer Henk.Aan de muur een sarong en een reproductie van een waterverfschilderij. We hadden nog twee van die afbeeldingen : van een schaal met fruit en van groenten (o.a. met tomaten).
Achter de boekenkast bevond zich een schuifdeur. Die gaf toegang tot de achterkamer, die zowel als slaapkamer, maar ook apart als eetkamer gediend heeft. Nog verder naar links (niet zichtbaar) bevond zich een kast. De kast fungeerde als scheidingsmuur tussen beide kamers.
In de boekenkast bevonden zich voornamelijk boeken voor volwassenen. Ik herinner me een serie van Captain Hornblower, En de zon gaat op, een serie plaatjesboeken over landen van Douwe Egberts. met o.a. Bali, Naar de Tropen, Canada, Zwitserland, Naar de West (werd nadrukkelijk bekeken voordat we naar Curaçao vertrokken) Kleurenvlucht enz.
De dikke boeken van Winnetou stonden er ook in. Er lag ook een tweetal kinderbijbels; het oude en het Nieuwe Testament van Van der Hulst met fraaie tekeningen. Een tweetal grote, zware woordenboeken van Winkler Prins (donker blauw met titel in rode achtergrond , fotoalbums, boeken over techniek (o.a. dieselmotoren) en nog wat andere boeken. De kast is ook meegegaan naar Curaçao. Toen stonden er bouwmodelletjes van Revell op, die ik gemaakt heb. Zoals een B17 bommenwerper en een slagschip.