zaterdag 1 oktober 2016

Uitdeuken

Rechts boven heeft de camper een flinke deuk zitten. Die kregen we er gratis bij toen we de wagen kochten. Het schijnt dat iemand achteruitrijdend met een lading op het dak tegen de camper gereden is. Afgaande op de vorm van de deuk zou dat zomaar kunnen. Het is een lelijke deuk, die niet terugplopt als je tegen de achterkant zou slaan. Er zit een scherpe rand in.
Ik heb in de camper wat panelen en isolatie verwijderd om aan de binnenkant te komen. Vanaf die kant heb ik met een hamer en een stuk rond hout geprobeerd het plaatwerk wat terug te slaan. Dat ging niet, ook omdat de deuk achter een stijl zat. Dus zette ik een zwaardere hamer, een vuist, in. Na een paar klappen lukte het de deuk wat terug te slaan. Omdat het plaatwerk wat opgerekt is door de botsing, moest ik met het te veel aan plaatwerk wat sjoemelen. Ik was tevreden, toen de de boel een stuk vlakker was dan voorheen. Het lastige was ook dat de deuk over een naad in de carrosserie liep.
Ik heb ter plekke de boel licht geschuurd en ben toen met speciale plamuur de oneffenheden gaan vullen. Niet in één keer een flinke hoeveelheid, maar laag voor laag (tussendoor laten drogen) aangebracht. In de diepste gedeeltes heb ik in het plamuur wat gaten geprikt, zodat het ook daar goed droogt.
Tijdens dat klusje kwam een camperaar met zijn vrouw langs. Ze beschikten ook over een Ducato, maar een jonger exemplaar. Die van hen was pas gekeurd als kampeerwagen. De bak was volledig gestript. Er stond alleen een bed en een kookzuil in. Ze gaan hem verder opbouwen en deden wat ideeën op door een kijkje in onze wagen te nemen. Het was een leuke onderbreking en ook nuttig. Ik was namelijk de eettafel vergeten. Dat ding moet al dan niet gemonteerd in de wagen aanwezig zijn. Die van ons lag in de schuur.  Het is maar goed dat we onderweg geen tussentijdse controle hebben gehad.
Ik kreeg ook een nuttige tip voor het officieel uitbreiden van het aantal zitplaatsen.
Vanmorgen ben ik de boel gaan schuren. Nat. Niet vanwege de regen, maar omdat ik water gebruikte. Met schuurpapier van grof tot zeer fijn  dat ik om een klosje kurk had gewikkeld. De naad heb ik met een multitool, geladen met een mini staalborsteltje geprobeerd weer wat vrij te maken. Na de laatste behandeling, zag ik nog wat zeer kleine oneffenheden. Toch heb ik maar eerst de boel in de grondlak gezet. Vooral omdat het blanke metaal hier en daar zichtbaar was geworden. Zodra de lak goed gedroogd is, ga ik de boel weer met zeer fijn schuurpapier schuren en dan de laatste kleine oneffenheden wegwerken.
Voor het definitief aflakken heb ik wel al een spuitbus met de officiële kleur weten te kopen, maar nog geen blanke lak. De bovenkant ziet er al een stuk beter uit dan voorheen. Al met al niet gek voor een gepensioneerde kantoorpik. Toch?