zondag 9 oktober 2016

Camper op de brug


Dit weekend kreeg ik de gelegenheid de camper eens goed van onderen te bekijken. Een buurtbewoner bood mij wat tijd op een hefbrug aan. De brug heeft een hefvermogen van 6.000 kilo. Toen de wagen op de vergrendelde brug stond, zijn we samen een kijkje gaan nemen. De gastheer zelf is ook monteur, dus een paar professionele ogen keken mee.
Het ging mij met name om het werk van de Italiaanse roestduivel. Maar die bleek gelukkig nogal lui van aard te zijn geweest. Er was slechts op één plek sprake van behoorlijk wat roestvorming. Voor het overige viel het reuze mee.
We hebben ook naar de zeer lichte olielekkage gekeken. Een slechte pakking van de carterpan bleek de oorzaak.
De wielophanging en remmen aan de voorzijde zijn goedgekeurd. De specialist vertelde mij dat de brandstoftank vervangen was. Die was ook niet van een laag tectyl voorzien. Hij wees me ook op het verschil tussen de banden! Dat was mij en de garage helemaal niet opgevallen. Aan de voorkant zijn twee verschillende banden gemonteerd : een winter- en een zomer-/winterband. Hoe verzinnen ze het. Achter ook maar even gecontroleerd. Twee banden van verschillende merken! Als ik de winterband wissel met het reservewiel heb ik voor twee dezelfde banden van hetzelfde merk. Al met al zint mij die verschillende banden helemaal niet. Mijn voorkeur gaat uit naar banden van één merk. In elk geval op één as. De remleidingen zagen er nog erg goed uit. Nergens aanslag en/of roest.
Binnenkort ga ik de roest aanpakken. Dan mag de wagen een dagje op de brug en kan ik op mijn dooie gemak aan de slag. Dan ga ik ook hier en daar wat mechanismen smeren.
Ik kreeg het advies om de boel met een staalborstel eerst schoon te maken. Daarna met een roestomvormer het geborstelde oppervlak behandelen en dan van een tectyl laag te voorzien. Lijkt me een leuke klus. Vooral omdat ik nu gezien heb, dat de Italiaanse roestduivel niet echt hard gewerkt heeft.