dinsdag 4 oktober 2016

Werken met glaswol

Gisteren ben ik even bezig geweest met glaswol. De laatste keer dat ik dat spul in mijn handen had, was in de jaren 80. Onze eerste eigen woning was een oudje. Van isolatie had dat huisje nog nooit gehoord. We hebben eerste de gaskachel en de boiler op zolder vervangen door een energiezuinige cv ketel met een tapspiraal voor warm water. In die tijd hield ik het energieverbruik gedetailleerd bij. Later hebben we dubbelglas laten plaatsen en ben ik de zolder gaan isoleren. Op die zolder ben ik bezig geweest met isolatiedekens van glaswol. Ik heb weken na die klus nog de prikjes van dat spul gevoeld. Ik had weliswaar handschoenen en een overall aan en een kapje op mijn neus (kom je in ademnood en zweet je als een otter) en een petje op mijn kop, maar dat heeft niet kunnen voorkomen, dat ik weken lang last had van dat spul.
Maar... de statistieken van het energieverbruik vertoonde een flink dalende curve! Ik herinner me nog, dat het gasverbruik van ruim 3.000 m3 daalde naar 1.250 m3 / jaar!
In die periode had ik ook een open haard gebouwd op de plaats waar de gaskachel heeft gestaan. Als de haard brandde werd het hele huis verwarmd. We konden alleen stoken met de huiskamerdeur open. Dat (schone) hout kwam overal vandaan. Van langs straat en de Lek en uit het Beekbergse bos. Gratis dus. Omdat harshoudend hout nogal spettert, had ik voor de haard een afneembaar vonkenrooster gemaakt. Allemaal leuke klussen om te doen, maar dat glaswol.....?! Wat een rot spul om te verwerken.