vrijdag 7 oktober 2016

Een goedkope buscamper



Ik herinner me nog dat we tijdens onze zoektocht naar een buscamper van een trotse eigenaar van een dure Pössl te horen kregen : "Voor dat geld koop je helemaal niets!" Ze lachte ons daarbij uit. Ze had net gevraagd hoe groot ons budget was voor de aanschaf van een buscamper. Ze vertelde trots dat haar camper 35.000 euro heeft gekost. Nou en?
Wij vonden haar camper niet bepaald indrukwekkend. Een volgepropt, somber ogend (veel donkere kleuren in een kleine ruimte)  busje waar wij al snel claustrofobisch in werden. Veel te duur.
Eigenlijk is het een simpele rekensom. Ga maar eens kijken naar advertenties van gebruikte bestelbusjes. Zo duur zijn ze niet. En wie handig, creatief en slim is, kan vervolgens voor relatief zeer weinig geld zo'n busje tot een camper omtoveren. Voor 15.000 euro heb je dan een super buscamper geheel naar eigen wensen ingericht.
We hebben tijdens onze zoektocht ook dure tot zeer dure campers gezien. Volgepropt met apparatuur en bergruimten. Hoe meer apparatuur des te groter de kans op storingen / problemen. Ons werd ook vaak een toiletruimte annex badkamer opgedrongen. "Die moet u hebben, want als u de camper weer wilt verkopen dan lukt dat niet zonder zo'n badkamer", beweerden een paar verkopers. Aan de andere kant lazen we erg veel testen, waarin dat broodnodige badhokje als veel te krap werd ervaren. In de praktijk worden die zogenaamde badkamers vaak voor opslag gebruikt. Zo niet, dan kan je het goed ruiken : de geur van rioolwater komt je tegemoet. In veel 'badkamers' die we even van binnen zagen, woekerde de schimmel. Men doet er alles aan om het vocht buiten zo'n camper (of caravan) te houden en vervolgens gaat men in de camper douchen.
Gebruikt kopen kan inhouden andermans ellende kopen. Maar dat is een kwestie van een aankoop goed (laten) aanpakken. Er zijn ook websites waar je voor zo'n 20 euro de historie van een auto kunt opvragen.
En nieuw? Onlangs las ik over splinternieuwe Ford en Fiat campers met ernstige technische problemen. De beide importeurs lieten het compleet afweten. De 2.2 Ford motoren draaiden binnen 40.000 km in de soep, die van Fiat kreeg regenwater over de elektronica. En dat alles gratis bij besteding van ruim 40.000 euro.
Voor ons is de buscamper een veredelde vorm van kamperen. De uitrusting is als die van onze caravan : basic. Geen draaiende schotel op het dak, geen zonnepanelen, geen doucheruimte, geen magnetron en geen fietsenschuur. Gewoon een buscamper, die zelfs niet eens wit van kleur is. Haha! En mocht zich een uitdaging voordoen (anderen noemen het een probleem), dan stroop ik zelf de mouwen op. Ook een voordeel als je hem zelf hebt ingericht : je weet hoe ie in elkaar zit. Het onderhoud aan de wagen in technisch opzicht doet de garage.