Gisteren heb ik de loodzware accu uit de Ducato gesleuteld. Waarom? Omdat onder de accu de Italiaanse roestduivel heeft toegeslagen. Ik kreeg vorige week een tip van iemand die net zo'n Ducato in bezit heeft gehad. Nadat ik de accu uit de krappe ruimte gevogeld had, zag ik dat hij op een soort lekbak was geplaatst. Die kunststof bak lag op zijn beurt weer op de metalen plateau dat aan de carrosserie geschroefd was. Toen ik de kunststof lekbak had verwijderd, viel mij een aantal zaken op. De lekbak had weliswaar een afvoer in de vorm van een ventiel, maar daar zat dus geen slang aan bevestigd. Zo'n slang zorgt ervoor dat het eventuele accuzuur en -gas onder de wagen afgevoerd wordt. Hupsakee op straat; met goedkeuring van de RDW.
Het tweede wat mij opviel was de roestbruine kleur onder de lekbak : het plateau was behoorlijk geroest. Maar ook onder het plateau! Het bijtend goedje was op het voorspatbord terechtgekomen. Ik heb er een zaklamp en spiegeltje bijgehaald om de situatie in ogenschouw te kunnen nemen. Nadat ik zo wat rondgekeken had, was mijn conclusie dat de boel nog te redden viel.
Eerst maar een Gamma afdekzeil onder de wagen gelegd. Daarna ben ik met een staalborstel gaan schrobben. Mag dat zomaar op straat? Nee, maar je weet hoe het met regels is gesteld. Die zijn er om van af te wijken. Haha!
Na het borstelen heb ik de stukken behandeld met een roestomvormer. Dat spul verandert de roestige metaaldeeltjes in een zwarte kleur en maakt de plek keihard. Daar heb ik het maar bij gelaten. Ik heb een stuk slang bevestigd aan het lekbakje en toen het weer op z'n behandelde plaats gezet. Vervolgens heb ik de accu er weer in gemanoeuvreerd. Een volgende keer (in een garage of loods) pak ik die plekken nog een keer aan.