donderdag 15 oktober 2020

Waarom geen Corona-app voor mij?

 Op de eerste plaats omdat ik mijn telefoon nauwelijks gebruik en ik dat zo wil houden. En voor de rest :

- De app is voor/door de overheid ontwikkeld. Tja, overheden en IT.
- De input voor de app is alles behalve betrouwbaar. Tegenstanders van het Coronabeleid en anderen kunnen nep-data ingeven met als resultaat misleiding of pesten. De resultaten zijn daarom alles behalve betrouwbaar.
- De beveiliging is niet optimaal (volgens IT en privacy deskundigen). Het betreft niet enkel privacy!
- De app is een fraude gevoelige applicatie. Er wordt al misbruik gemaakt van mensen, die de app hebben gedownload. Men krijgt bericht vanwege een contact met een zogenaamd besmet persoon en men krijgt het dringend advies zich tegen vooraf te betalen kosten laten testen enz.
- Er is geen enkele garantie, dat de app niet stiekem meer doet dan de vermelde functionaliteit (verborgen software).

Per saldo is zo'n app voor mij dus totaal zinloos. Oké, ik ben wat bevooroordeeld vanwege mijn werk als IT'er, waarin o.a. oneigenlijk gebruik van systemen en beveiliging hot items waren.