woensdag 14 oktober 2020

Huisarrest

Ik zit te wachten op een cv monteur. Hij komt wat onderhoud aan het systeem plegen. We kregen als tijdstip ergens tussen 08.00 uur en 13.00 uur. Bij Feenstra kunnen ze blijkbaar nog steeds niet goed plannen. Ik bedoel in de jaren 90 waren servicemonteurs al behoorlijk nauwkeurig in te plannen. Misschien omdat ik zelf die systemen bij een paar grote organisaties opgezet heb.😀 Ik gebruikte ervaringsgegevens van allerlei klussen per type apparaat. Uiteraard met een tijdsmarge. Als er op trajecten files waren, kreeg de monteur een alternatieve route of het advies zijn auto op een parkeerplaats te zetten en zijn administratie bij te werken. De resultaten waren naar volle tevredenheid van de opdrachtgevers / directies en...... de betrokken monteurs.
Want voor de laatsten was er duidelijkheid en geen sprake van big brother is watching.  Ik heb me ooit een keer bij dat bedrijf aangeboden voor een soortgelijk project, vanwege een vacature. Maar meneer viel over mijn brief, die een typefout bevatte. Dat soort geneuzel kwam ik vaker tegen bij controllers. Ik had hem geschreven toen ik grieperig was. Die typefout woog zwaarder dan mijn kennis en ervaring op het gebied van servicemanagement bij grote organisaties waaronder multinationals. Ik heb dat nooit goed begrepen. Of was het toch iets anders? Tijdens een vorig bezoek van een Feenstra monteur bleek de tablet of laptop niet de juiste informatie te bevatten in de installed base / centrale database. In zo'n bestand staan de klanten, hun apparaten (gespecificeerd) per locatie en de onderhoudsgeschiedenis. Soms met extra info voor de monteur, zoals klant is blind of  schoenen uitdoen. De monteur wist toen ook niet wanneer bepaalde onderdelen vervangen waren en welke de meest voorkomende fouten bij dit type ketel waren. Een andere monteur probeerde een klant waar ik op bezoek was af te schepen met een smoes. Gelukkig kende ik het type ketel, omdat we dat zelf in onze woning in Lelystad gehad hebben.
Het is nu 2020, een kwart eeuw later en zit ik een hele ochtend thuis op een monteur te wachten. Ik moest er zelfs wat vroeger voor opstaan.