vrijdag 23 oktober 2020

Fake recensies verbieden?

 Men wil fake recensies gaan verbieden. Weer zoiets onzinnigs. Ik kan een slechte recensie geven, terwijl ik niets met dat product of die dienst van doen gehad heb. Met name de input kant is een groot probleem. Net als de corona-app. Om die reden kijk ik niet naar die sterren. Vaak zinloos, want bedrijven kunnen zelf ook hun eigen en/of product- of dienstenimago ermee opkrikken. Komt bij dat in veel gevallen mensen wel reageren als ze ontevreden zijn, maar minder snel als ze wel tevreden zijn. Sommigen zijn zo boos, dat ze relatief veel negatieve reviews produceren. Daarmee willen ze suggereren met een slecht product, dienst of bedrijf van doen te hebben.
Om die reden gebruik ik liever een zoekmachine. Of YouTube met beelden erbij. Dan kan ik me een veel beter beeld vormen omtrent de voors en tegens. Aan reviews wordt ook geld verdiend. Veel geld. Soms worden recensies gecontroleerd via IP-adressen. Als veel afkomstig zijn van één adres is sprake van bedrog. Sommige bedrijven controleren daarop. Toch vraag ik me af in hoeverre een wet nodig is om de fake recensies te bestrijden. De een vindt een bepaald hotel prima, de ander prut. De een maakt dat kenbaar, de ander niet. En : reviews zijn erg subjectief.