vrijdag 9 oktober 2020

Bijna aangereden

Vanmiddag werden Fenna en ik bijna aangereden. We liepen richting huis op een rechte weg met zijstraatjes. Toen we rechtdoor lopend zo'n straatje passeerden zag ik rechts uit dat straatje een echtpaar komen fietsen. Ik ken het stel, al is het alleen van gezicht. Ze reden op afstand zodat ik kon doorlopen. Maar opeens schreeuwde de man van het stel : "Hé, kijk uit!" Ik keek naar hen en begreep even niet wat hij bedoelde. Dat drong pas tot mij door, toen een auto met 2 vrouwen erin vlak voor ons langsreed. Ze reed parallel naast ons maar dan op de weg en sloeg pardoes linksaf. Ik trok Fenna naar me toe terwijl ik zelf een stap achteruit deed. Heel even stopte de auto, maar toen ik een kwaad vrouwengezicht naar me zag kijken, sloeg ik met mijn vlakke hand tegen de zijkant. Ze reed even door maar stopte toen. Net als het echtpaar op de fiets. De portieren van het Japans kippenhok zwaaiden open en de jonge vrouw riep : "Je hebt helemaal geen voorrang hoor!" Haar reisgenoot, een oudere vrouw deed er nog een schepje bovenop. Ze beweerde dat ik de verkeersregels niet kende. Toen ik naar hun auto liep voor een gesprekje, stapten ze vlug in en reden weg. Het stel op de fiets was het met mij eens. "Ze had jullie gewoon voorrang moeten verlenen. En dan ook nog een grote mond opzetten. 't Is toch wat tegenwoordig." Hoe was het ook al weer? Iets met rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang boven afslaand verkeer (waaronder ook voetgangers) op dezelfde weg.