maandag 26 oktober 2020

Gezond verstand verbieden?

 Al te vaak zeg ik het : gewoon het gezonde verstand gebruiken. Nu lees ik dat de regering zich ernstig zorgen maakt over het gezond verstand. Nu blijkt het om een of ander blad te gaan, waarin volgens de critici complottheorieën staan vermeld. Dat soort theorieën ontstaat wanneer er onduidelijkheid heerst. Men wil van overheidswege onderzoeken in hoeverre de verspreiding van het blad verboden kan worden. Ik zou meer duidelijkheid verschaffen. En, niet onbelangrijk, andersdenkenden ook aan het woord laten.
Ik denk niet dat een verbod op Gezond Verstand zin heeft. Zo'n verbod is voor mij enkel een angstsignaal en kan tot nog meer complottheorieën leiden. Over het internet wemelt het van allerlei berichten, die complottheorieën vermelden. Zoals dat 5G corona zou verspreiden en dat Rutte nooit liegt.
Het is maar net waar de lezer in gelooft. Er is toch nog steeds vrijheid van geloof? Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Zo zijn er mensen die geloven dat de aarde plat is. Toch vliegen velen naar de andere kant van de wereld(bol). Anderen beweren, dat wij hier helemaal niet zijn. Huh? Weer anderen geloven in een politieke partij. En dat alles vanwege allerlei berichten. Toen Rutte beloofde dat iedereen € 1.000 erbij zou krijgen, werd dat bericht niet verboden. In alle gevallen geldt dat ik mijn gezonde verstand moet blijven gebruiken. Al dan niet vooraf op papier gedrukt.