donderdag 15 oktober 2020

Afval afweging

Voor zover ik weet zijn de kosten van het inzamelen en verwerken van het afval erg hoog (elk proces zo'n 40%). Het is daarom vreemd dat bestuurders telkens weer opteren voor verhoging van de belastingen. Men zou moeten streven naar kostenverlaging, in dit geval die van de inzameling en scheiding.

Het verhogen van de kosten bij de Milieustraat vind ik daarom contraproductief; een louter financiële oplossing. Mensen worden richting afval dumpen geleid. Al dan niet in de ondergrondse containers. Het dumpen leidt tot aanzienlijk hogere kosten vanwege het opruimen en de afvalscheiding erna. Het enige voordeel van tariefsverhoging is het dekken van de huidige, hoge kosten.
Het gratis afgeven van afval bij de Milieustraat lijkt mij een meer positieve ingreep. De huidige regeling is ook vreemd, omdat men vanwege de kosten meerdere ritten zou moeten maken om van de verschillende tarieven efficiënt gebruik te kunnen maken. Het heen en weer rijden ook niet goed voor het milieu.
Het afval wordt in de Milieustraat gescheiden aangeleverd en de inzameling wordt ontlast. Ergo : minder kosten (dumpen en scheiden) en... meer motivatie bij de burgers. Parallel zou men moeten streven naar vermindering van afval door de afvalbronnen (producenten) aan te pakken. Het meer afdwingen van afval scheiden lijkt me ook noodzakelijk. Er zijn mensen die nog steeds alles in de restafval container gooien. Tot aan stenen en bouwafval toe.
Ik zou kiezen voor een chip in de kliko. Primair bedoeld om het gebruik en de inhoud (gewicht, vanwege ander afval -bijv. puin in gft bak-) te controleren en regels te handhaven. Er zijn veel mensen die hun gft en/of pdm kliko nooit aan de straat zetten. Via een registratie (chip) kan men zien dat ze gemist zijn tijdens het inzamelen. Zo'n registratie is ook handig voor de chauffeurs. Ze kunnen zien of alle straten gedaan zijn. Er wordt soms een straat vergeten.
Onlangs pakte ik een gevulde gft kliko op om hem voor een alleenstaande bewoner aan de straat te zetten. Dat ding was loodzwaar, terwijl hij bij een eenpersoonshuishouden hoort. Er was restafval ingegooid. Ik heb de eigenaar erop gewezen. Al was het maar, afgezien van het gesjouw, ik niet wil meewerken aan zijn gemakzucht. Ik zie bij ondergrondse containers ook veel afval gedumpt worden. Zoals stenen, maar ook plastic en wit piepschuim.
Sec tariefsverhoging vind ik nogal gemakzuchtig en toont aan dat het weinig met het milieu van doen heeft en alles met geld. Financiële maatregelen in de vorm van verhogingen, doen afbreuk aan de motivatie bij inwoners.
Ik zou het geen enkel probleem vinden wanneer betrokken ambtenaren mijn ideeën zouden pikken. 😀