donderdag 8 oktober 2020

Meer angst zaaien?

Het is een advies van een of ander psycholoog naar aanleiding van het niet willen opvolgen van de adviezen van Rutte c.s. Ik vind het een raar advies, want angst is een zeer slechte raadgever. Angstige mensen kunnen heel rare dingen gaan doen. Stel ik bevind me (op 1,5 meter afstand) tussen angsthazen en ik moet plots niezen (stofje) of kuchen (kriebel). Volgens mij overleef ik zoiets niet, omdat dan een soort volksgericht gaat plaatsvinden. Pluspunt voor Rutte c.s. : ik ben dan wel weer een corona-slachtoffer.
Ik vraag me overigens af hoe men ons angst wil aanjagen. Zelf heb ik meer angst voor de media en de domheid van mensen als Rutte. Het zwalkend beleid, late en halfbakken maatregelen van Rutte c.s. hebben de geloofwaardigheid flink gesloopt. Eigen schuld dus. De keren dat ik hem en/of zijn minister De Jonge hoor, zie ik opeens een Beo of Ara. Ze weten merkbaar niet waar ze het over hebben en papegaaien erop los. In andere situaties geven ze niet eens het goede voorbeeld voor wat betreft afstand en mondkapje. Dus wat wil je nou? De psycholoog in kwestie zag graag ene Femke Louise daarin vooroplopen als roeptoeter. Wie luistert er nou naar zo'n zwalkende komediante? Het zal allemaal wel hogere psychologie zijn.