donderdag 15 oktober 2020

Een kruisje achter mijn naam

Zo noemde mijn moeder dat toen ik nog een kind was. Ze bedoelde ermee, dat ik vanwege mijn uiterlijk extra voorzichtig moest zijn. Me netjes gedragen. Ze zei dat ik vanwege mijn kleurtje er altijd bovenuit zou springen, als er iets vervelends gebeurt. Als ik kattenkwaad uithaalde was dat in de ogen van anderen 'erger' dan wanneer mijn blanke vriendje dat deed. Dat ging ook op voor overtredingen, zoals voetballen op straat of fietsen op de stoep. Ik heb er verder nooit zo bij stilgestaan, maar ze had wel gelijk. Mamma was natuurlijk op de hoogte van het verzet van Nederland tegen de komst van landgenoten (Nederlanders) uit Indiƫ. Wat het kruisje betreft heeft ze nog steeds gelijk. Als er iets gebeurt, dan wordt dat eerste kruisje erbij opgeteld. Niet alleen bij mij.