|
met de Iveco |
Het is een goede zaak om ons zo lang en uitgebreid te bezinnen over het aanschaffen van een camper. We doen telkens nieuwe ideeën op, die ons eisen en wensenlijstje beïnvloeden. In nogal wat gevallen las en hoorde ik over gestrande campers ergens ver weg in het buitenland. Ze worden relatief goedkoop aangeboden, maar voor vervoer of reparatie ter plekke moet je zelf zorgen. In alle gevallen betreft het dieselmotoren die in de soep gedraaid waren. Natuurlijk vroeg ik me af wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest. Na wat dieper graafwerk kwam ik uit de antwoorden tot de conclusie dat menige motor blijkbaar niet berekend was op het voorttrekken van zoveel gewicht. De blokken liepen continu op hun tenen.
|
mooie maat |
Mijn conclusie was in eerste instantie : een sterkere motor. Nu, enkel maanden later, wil het geval dat Ben de Bedrijfsautoshow in de Rai heeft bezocht. Ook hij is geïnteresseerd in busjes, maar dan voor bedrijfsdoeleinden. Ik vertelde hem dat ik overwoog een Iveco bus om te (laten) bouwen tot camper. Waarom Iveco? Omdat die motoren indruk maakten op mij. Ik heb gedurende een bepaalde periode geregeld in zo'n bus gereden. Soeplesse, kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid vielen mij op. Ik heb ook ervaring met Toyota en VW bussen, Vito's en Ducato's. Maar die Iveco was toch anders. Robuuster, sterker en sneller.
Ben bleek op de Rai met een vertegenwoordiger van Iveco te hebben gesproken. Die vertelde hem wat het essentiële verschil is tussen Iveco en de rest. De bussen van Iveco's zijn de kleinste vrachtwagens. De overige fabrikanten maken (meestal) bussen. Toen ik dat hoorde dacht ik : "Ja, dat is het! Achter die Iveco's schuilt het concept van een vrachtwagen."
Ik ben nu definitief om : een Iveco. Een bus weliswaar, maar wel een die net op een gewone parkeerplaats past. Een gebruikte Iveco die we deels laten ombouwen tot camper. De rest doen we zelf. Dat is nu de tussenstand.