In de maand juni van het jaar 2010 (handig zo'n datum bij de digifoto's) heb ik van beide vorkpoten van de CBX de afdicht- en stofringen vervangen. Dat was een hele klus. En een leuke en leerzame. Op de vorkpoten zag ik in dat jaar zeer lichte oliesporen verschijnen. Tijd voor nieuwe keerringen! Via het www heb ik nieuwe ringen besteld.
Daarna ben ik in de garage aan de klus begonnen. Omdat de motor normaal op het voorwiel rust als ie op de middenbok staat, moest ik dat van de grond krijgen. Met behulp van een paar blokken onder het frame heb ik de motor op het achterwiel gezet. Op de brug gebruikte ik een paar spanbanden voor die truc.
Beide vorkpoten moesten eraan geloven. Uiteraard eerst het wiel eruit en de remklauwen gedemonteerd. Toen de vorkolie afgetapt. De bevestiging van de vorkpoten aan het balhoofd was tamelijk eenvoudig. Een stuurhelft verwijderen en vervolgens wat klembouten losdraaien. Ik herinner me nog wel dat ik problemen had om de poten uit de behuizing te krijgen. Maar uiteindelijk lukte het me dankzij het werkplaatshandboek wel.
Ik heb nog overwogen ook de veren te vervangen, maar ik kwam erachter dat ze nogal prijzig waren.
Dus heb ik de oude weer ingezet. Nadat de hele mikmak weer gemonteerd was, uiteraard met nieuwe rubbers en verse vorkolie, heb ik dagen genoten van het resultaat : droge, mooie poten.
Tijdens het probleem met de verlichting keek ik vanmorgen, dus vijf jaar later, een paar keer tegen die glimmende, olievrije poten aan. En weer genoot ik van dat mooie, droge stel. Niet gek van zo'n voormalige kantoorpik, toch?