donderdag 29 oktober 2015

Geen bank meer

De vestiging van ABN AMRO hier in Dronten is niet meer. Hij staat te koop. Afgelopen weken is het pand ontdaan van de inboedel en het extern aangebrachte logo. Eerder ontving ik een schriftelijke aankondiging van het opheffen van de vestiging. Het was een gewone brief, geen rouwkaart. Er is nu alleen nog een flappentap helemaal links op de foto. Achter een struik. De toename van de digitale werkwijze is de oorzaak, aldus de bank. Sinds de invoering van de geldautomaat (midden jaren 70 door de Gemeente Giro in Amsterdam en later midden jaren 80 door een Rabobank) zijn de banken steeds meer handelingen gaan digitaliseren en verschuiven naar de klant. De bank gaat naar de beurs. Daarom moet de boel even ontdaan worden van alles wat niet bijdraagt aan de doelstelling. En daar komt de klant niet in voor. Tenzij ie toevallig Euro heet.
Elkaar recht in de ogen kijken is er nu helemaal niet meer bij. Dat is nog fijner voor de bank.
En ach, wat moet ik met zo'n suf kantoor, waar mensen in nette pakkies mij niet eens goed kunnen helpen, omdat ze hun eigen producten en werkwijze niet eens kennen? Zo ben ik eerst een tijd bezig geweest om mijn rekening en later om het adres gewijzigd te krijgen. Ik dacht eerst dat het verdwijnen van de vestiging vooral voor ouderen vervelend zou zijn. Geen computer en geen bank. Maar toen realiseerde ik me dat ouderen tegenwoordig ook nauwelijks geld hebben. Daar heeft zowel de overheid (bezuinigingen) als de bank (woekerpolissen, te hoge rentes enz.) in eerder stadium al voor gezorgd.