zaterdag 24 oktober 2015

Bij Specsavers

Ik zie dat dit al het 3.705e berichtje is. Na zo'n 12 jaar (!) ben ik toe aan een paar nieuwe brilletjes. Ik ben een tijdje geleden begonnen met het hergebruiken van mijn oude brillen. Ik kijk nu door glazen uit het jaar 1998. Mijn ogen schijnen dusdanig te veranderen dat ik steeds beter ga zien. Maar ach, dat is zowel letterlijk als figuurlijk het geval naarmate ik ouder word. Als ik heel bewust aan mijn leeftijd en/of geboortejaar denk dan schrik ik soms. Wat ligt er al veel tijd achter mij!
Donderdagmiddag ben ik samen met Sonja naar Specsavers gegaan. Een andere opticien kon niet, want mijn zorgverzekering vindt die andere niet oké. Misschien omdat die voor kwaliteit gaan. Wie zal het zeggen. We zijn daarom naar Kampen gereden. Die kosten komen er dan ook nog bij.
In de winkel aangekomen werden wij vriendelijk begroet door een medewerkster. Op haar vraag waarmee ze ons van dienst kon zijn antwoordde ik dat ik voor een nieuwe bril kwam. Misschien zelfs twee.
Mijn jongste brillen betreffen een leesbril en een voor grotere afstanden. Ze dateren uit 2003 en presenteerden geen heldere beelden meer. Van de gewone bril kreeg ik zelfs last van duizeligheid. Het wordt dus hoog tijd voor nieuwe.
Nadat mijn ogen secuur gemeten werden, werd ook de oogdruk vastgesteld. Hoe dat werkte weet ik niet, maar ik kreeg in elk oog twee keer met flinke kracht een zeer korte luchtstoot geblazen. Het uitzoeken van de monturen was voor mij wat lastig. Ik ben al snel tevreden en wat bril betreft niet zo ijdel. Zolang ik maar alles goed kan zien. Maar ja, de dames dachten daar anders over. Dus liet ik de keuze van de monturen maar aan hen over.
Al met al is het allemaal weer gelukt en kan ik weer een jaar of 10 vooruit.