zondag 24 maart 2024

Stof zuigen

Af en toe komt er zo'n oude mechanische ventilatiebox op de werkbank te staan. Klaar om gesloopt te worden. Als ik zo'n ding bekijk, zie ik dat ie meestal nauwelijks of nooit (wie zal het zeggen) onderhouden is. De luchtgaten zitten vol, stofnesten. Van de ventilator zelf (een schoepenrad) zijn de schoepen nauwelijks zichtbaar. He tis een bonk draaiend stof. 
Hoewel we in een huurwoning leven, controleer ik zelf zo'n box af en toe wel. Ook heb ik de kanalen een tijd geleden stofvrij gemaakt. Ik liet de ventilator dan in z'n hoogste stand draaien, terwijl ik de kanalen raagde met zo'n lange flexibele steel met borstel. Vanwege de korte afstanden naar het apparaat op zolder, stelt zo'n klusje niet veel voor. We hebben hier slechts twee kanalen. Een in de badkamer en een in de keuken / woonkamer. Ze gaan beide zo goed als loodrecht omhoog, naar op de verdieping waar het apparaat zich naast de combiketel bevindt.