donderdag 7 maart 2024

Shooting Star

Ik zit op mijn kamer en luister naar de lp Roadmaster van Gene Clark (1973) die ik pas gekocht heb. Mijn kamer was voorheen een grote slaapkamer. Maar nu er broers en zussen het nest verlaten hebben, heb ik een grote kamer voor mezelf en hem naar mijn idee ingericht.
Er staat een schommelstoel (zelf gekocht) en een salontafel. Die tafel was ooit een uitschuifbare eettafel. Maar ik heb de poten ingekort en het is nu een salontafel. Er liggen Roemeense kleedjes op, een rode en een blauwe. Souvenirs van mijn bezoek aan dat land een jaar eerder.
Aan de muren posters van motorfietsen, een sportwagen en een van Levi's met Michelangelo's David in jeans. Op een tafeltje tegenover de deur staat mijn Dual draaitafel met aparte versterker. Samen met twee grote boxen vormen ze begin jaren 70 mijn muziekcentrum. Ik heb de set gekocht van een klasgenoot, Max, die schuin tegenover ons woont. De grote boxen staan zo'n 2,5 meter uit elkaar. Ik heb er een plank opgelegd, voor o.a fotolijstjes. Er staat ook een kastje dat mijn vader heeft gemaakt. Dat staat aan de rechterkant van de buitenmuur, bij het raam. Daar bovenop staat een oude zwartwit Philips tv, met zo'n ronde kanalenknop aan de zijkant. Er naast staat een klein kastje. Dat is om Ned. 2 te kunnen ontvangen. Om de tv op een ander kanaal te zetten, moet ik wel mijn (eenpersoons)bed uit. Aan het plafond hangt een fraaie, ronde fabriekslamp uit de (Leidse) Dekenfabriek Van Wijk aan de Kanaalweg. Ik heb hem groen gespoten. Ik heb het altijd een gezellige zit-slaapkamer gevonden. Ik heb daar veel tijd doorgebracht, totdat ik in 1975 in het huwelijksbootje stapte met Sonja.