maandag 18 maart 2024

Eind in zicht

Het is weer maandag. De meeste mensen zijn uitgerust weer aan de slag gegaan. Wij gaan de hele week uitrusten. 😅
Afgelopen dagen hebben we weer veel werk verzet aan het huisje in het bos. Het schilderwerk is in principe klaar. Tenzij er een kniesoor langskomt.
Ik heb twee deuren zwart (RAL 9017) gerold en gekwast. Het is dezelfde kleur als die van de schuurdeur. De binnenkanten worden licht grijs. Het is een heel gedoe met die deuren. Er zitten in tegenstelling tot die van de schuur, namelijk in elke deur zes raampjes. Dus dat is flink wat secuur lakken. Ik heb namelijk geen afplaktape gebruikt. Dat deed ik eerst wel, maar tijdens het plakken, dacht ik : “In dezelfde tijd had ik twee raampjes kunnen doen.” Dus heb ik het zonder voorbehoedsmiddel gedaan. Niet veilig, maar wel lekker sneller klaar. Het ging niet foutloos. Ik moet op twee raampjes wat verf verwijderen. Dat doe ik met zo’n speciaal mesje als de lak gedroogd is.
Aan de voorkant hebben we aan de onderkant ook een lijst gemonteerd. Die hebben we ook zwart gelakt. Alleen de stroken onder het dakbeschot moeten nog in crème wit gerold worden.
Toen we wat afstand namen van het werk, vergaapten we ons met trots aan het zeer fraai opgeknapt huisje. We hebben veel eer van ons werk.
Wat ook nog te doen staat, is de dakgoot. Die hangt nog steeds niet definitief aan de dakrand. Aan de beugels hoort een hoekprofiel geschroefd te worden. Daar overheen komt de kraal van de goot. Door die kraal, worden de schroefgaten om het profiel met goot aan de beugel vast te zetten, bedekt.
Ik denk dat ik het hoekprofiel aan de beugels ga lassen. Daar is niet veel voor nodig. Elk profiel is 4 meter lang. Aan drie laspuntjes per profiel heeft de goot voldoende houvast.