maandag 25 maart 2024

Sneu

Na een koud, winderig en nat weekend, schijnt vandaag de zon weer. Wel wat sneu voor degenen die vandaag weer aan het werk moeten. Het verschijnsel is mij ook bekend. Laat onverlet, dat ik ook van zo'n slecht weer weekend iets leuks weet te maken. Slecht weer betekent ook erwtensoep, spruitjes, raapjes, open haard enz. En in huis klussen of het huishouden doen. Zelf zijn we op familiebezoek gegaan, vanwege een verjaardag. Ergo : we maken er telkens weer iets positiefs van.
Het is wat dat betreft hetzelfde als met het andere klimaat in Nederland, het leefklimaat. Dat is de afgelopen 30 jaar flink gekelderd. Nederland is niet meer zo leuk om in te leven. Ook daarmee proberen wij positief om te gaan. Ik dacht lang dat het aan mij lag. Omdat ik me hier nooit echt thuis gevoeld heb. Ook niet in de eerste 30 jaar van mijn leven, die een geheel andere sfeer kende. Maar in veel dating programma's hoor ik hetzelfde van mensen die veel jonger zijn dan ik. Het gaat dan vooral over het krijgen van kinderen en in minder mate het emigreren. Jonge mensen zien het niet zitten in deze periode met een alles behalve leuke maatschappelijke sfeer een kind op de wereld te zetten. Ook sneu natuurlijk. Vooral voor hen die een kinderwens hebben. Tenzij je als ouders in spe niet verder kijkt dan je eigen leven.