dinsdag 12 maart 2024

Een nieuwe pakezel

Omdat de pakezel van Sonja kuren begint te vertonen, heeft ze besloten hem na zo'n 6 jaar trouwe dienst met zo'n 11.000 km op de teller van de hand te doen. De laatste tijd valt de motor af en toe uit en hoort ze vreemde knal / plof geluiden. Ik waag me niet aan een onderzoek, want veel van het elektrische gedeelte is ingebouwd. En ik wilde me niet schuldig maken aan eventuele verergering en/of schade.
Het enige wat ik deed is de sensor schoonmaken en de contactpunten van de accu met contactspray behandelen. O ja, vanmorgen werd ik in de showroom eraan herinnerd, dat ik de steun van het mandje aan het stuur gelast heb. Dat zit nog steeds zo vast als een huis van voor de jaren 60 (revolutiebouw).
Vanmorgen is ze zich gaan oriënteren op een andere pakezel. We zijn met de auto en de Stella op de drager naar Nunspeet gereden. Dat is niet zo ver van hier. Via Elburg (12 km) en Doornspijk naar Stella in Nunspeet (8 km). Sonja heeft die route een paar keer op de fiets gereden, vanwege o.a. onderhoud.
We werden zeer vriendelijk ontvangen. Het gesprek met de verkoper verliep ook op een prettige manier. Hij heeft geen moment geprobeerd Sonja wat aan te smeren. Hij beantwoordde haar vragen, verstrekte informatie en liet het initiatief volledig bij haar. Ze kreeg te horen wat de problemen met haar Stella zouden kunnen zijn. Zoals verwacht zou het onderzoek en eventuele reparatie enkele honderden euro's gaan kosten. Accu's zijn duur en het uurloon is hoog. Het is niet anders. Dus werd gekeken naar een nieuwe fiets.
Na een proefrit op een door haar gekozen pakezel, heeft ze een besluit genomen. De oude pakezel wordt ingeruild. Hopelijk krijgt ie geen spuitje.