Midden jaren 90 maakte ik de overstap van projectmanagement en consultancy naar fieldmanagement (fm). Daarvoor veranderde ik van werkgever. Helaas had ik de pech, dat het bedrijf twee maanden na mijn entree een nieuwe directeur kreeg. Hij zei al vrij snel tegen ons, vier fieldmanagers, dat hij liever mensen met een HRM opleiding als fieldmanagers had. Ergo : hij wilde van ons af! Al snel werd een van ons op een zeer nare, achterbakse manier ontslagen. De directeur had zijn mobieltje gepikt. Hij ontsloeg de medewerker, omdat ie zijn telefoon niet beantwoordde in een zgn. spoedsituatie! Natuurlijk protesteerden wij, maar zonder succes.
Wij zagen in de voorkeur voor HRM mensen een vreemde insteek. Iemand met een HRM opleiding kan niet als coach / klankbord vakinhoudelijk over ICT praten. Later bleek het om collega's van zijn vorige bedrijf te gaan.
Zelf vond ik het altijd een crime als ik met iemand van Personeelszaken over mijn kennis en ervaring moest praten. Die lui begrepen er niets van. Als voorbeeld : Ze waren op zoek naar iemand die een Ford kan besturen. Een ervaren chauffeur voldeed in hun ogen niet. Aan de andere kant had ik de houding, dat er voor mij ook iets nieuws te leren moest zijn.
Mijn nieuwe werkgever was druk doende veel personeel aan te nemen, vanwege de eeuwwisseling. Ze zochten vooral de oude rotten in Cobol, PL/1, Assembler, RPG2 enz. Er werd de sollicitanten van alles en nog wat beloofd. Helaas werden die beloftes niet waar gemaakt. Veel nieuwkomers vertrokken binnen twee maanden. Zelf was ik ook een slachtoffer van loze beloftes; ik kreeg slechts 22 vakantiedagen van de 30 die ik overeengekomen was.
Het lukte mij om het enorme verloop (23%!) aan personeel binnen mijn groep van ruim 50 medewerkers terug te dringen tot zo'n 4%. Door serieus te onderhandelen over alternatieven, die binnen mijn bevoegdheden vielen. Ik deed ook keurig mijn huiswerk voor hen. Er waren geen klachten. In die periode leerde ik meer over uurtarieven, marges en beloning / kosten. Zo'n kijkje achter de schermen vond ik erg interessant. Er werden formules gehanteerd om bijvoorbeeld beloning en kosten in de hand te houden. Primair ging het om marges en niet om mensen. 😒 Iets wat het verloop ook negatief beïnvloedde.
Helaas werd ik ziek en ik kreeg te horen dat er misschien operatief ingegrepen moest worden. Gelukkig sloeg een kuur aan. Het gevolg van mijn ziekteverzuim (3 weken) was, dat de nieuwe directeur deed voorkomen alsof ik ontslag had genomen. Hij was merkbaar met zijn HRM mensen als fieldmanagers bezig. Ik vroeg hem dat te bewijzen met een door mij ondertekende ontslagbrief. Maar dat kon hij niet. Hij weigerde mij op therapeutische basis te laten werken, zoals de bedrijfsarts had geadviseerd. Ik werd naar huis gestuurd.
Uiteindelijk kwam ik na een halfjaar thuis (met volledige betaling, leaseauto enz.) via een overeenstemming en met ontslagvergoeding bij een ander IT bedrijf terecht. Daar mocht ik het fieldmanagement op poten gaan zetten. Men wilde mij regiomanager maken met als stadplaats Grou. Gelukkig ging dat niet door. Gelukkig, want ik kwam privé in een zeer lastige periode waarin ik als mantelzorger optrad voor mijn broer. Daar kreeg ik van het bedrijf alle ruimte voor. Het inrichten van het FM was erg leuk om te doen. Ik had natuurlijk zelf de nodige ervaringen opgedaan. Zowel positief als negatief. Het fieldmanagement was erg leuk en interessant om te doen. Ik toerde door heel Nederland om medewerkers te bezoeken. Van Groningen tot aan Oss zaten de gedetacheerden. De groep in Grouw was erg content vernam ik tijdens een beoordelingsgesprek. Een kwestie van gemeende belangstelling tonen, mijn huiswerk doen en geregeld terugkoppelen.
Niet elke medewerker zat op geregeld bezoek te wachten. Anderen wilden juist vaker bezoek. Dus heb ik mijn bezoekrondes daarop aangepast.
Toen ik een keer van vakantie terugkeerde, bleek het bedrijf overgenomen te zijn! Ik heb de IT wereld altijd al als een cowboy wereld ervaren. Zo heb je een baan, zo had je een baan. Na de overname daalde de sfeer tot onder het nulpunt. Vanwege de vele ontslagen. Het bleek dat het bedrijf leeggemaakt moest worden. Om me heen zag ik veel collega's die ontslagen werden. Ik had geregeld slecht nieuws gesprekken met medewerkers. Van de bijna 50 man, restte mij binnen drie maanden nog slechts 11. Omdat ik wist dat ook fieldmanagers ontslagen zouden worden (kleine groepen zouden samengevoegd worden tot één groep), heb ik zelf maar ontslag genomen.
Al met al een wat ongelukkig verloop van mijn fieldmanagement functie. Neemt niet weg, dat ik in die periode weer heel veel geleerd heb.