donderdag 7 maart 2024

Lak

Vanmorgen was het zover. Ik heb de verf gekocht, die we nodig hebben voor het huisje. Ik moet zeggen, dat ik door een zeer deskundig iemand geholpen werd. Het begon al direct na binnenkomst. De medewerkster vroeg mij of ze mij kon helpen. Toen ik antwoordde met : "Ik weet zeker van wel" zag ik dat ze moest glimlachen. Ik propte haar vol informatie over de te lakken ondergrond. Ze gaf telkens resoluut antwoord en eventuele alternatieven. Toen ik het RAL nummer noemde, zei ze : "O, dat is mooi dennengroen." Ze vroeg mij of ik het erg zou vinden om een blik met deuk te nemen. Ik zou dan € 12 korting krijgen. Het ging mij om de inhoud, dus pakte ik de korting.
Omdat de kleur gemengd moest worden, adviseerde ze mij om een gepaste hoeveelheid te kopen. Mocht ik dan wat tekort komen, dan kan ik de kleur per halve liter bijkopen. Als ik een blik te veel zou kopen, kan die niet retour gebracht worden omdat ie gemengd is. Dat kan wel met standaard kleuren.
Helaas ging tijdens het mengen van de 2,5 liter wat mis. Een kleine verstopping in de mengmachine onderbrak het proces. Er werd een nieuw blik gehaald, met excuses en de opmerking dat de korting gehandhaafd bleef.
Omdat ik haar uitgelegd had wat ons te wachten staat qua schilderwerk, kreeg ik nog een advies voor het hogerop werken. Ze liet een emmertje met inzet zien, dat je aan een ladder kunt hangen. Dat leek mij beter dan met zo'n vol blik of een bakje op die hoogte bezig te moeten zijn.
Al met al was het een verademing om met een deskundig iemand te maken te hebben. Dat is in menige bouwmarkt, supermarkt enz. wel anders. Daar ontbreekt het vaak aan deskundigheid en beseffen velen niet eens dat de klant hun salaris betaalt.