...rode spaghetti... |
Het viel mij direct op, dat bepaalde bedrading van links naar rechts getrokken was, zonder die ergens aan te bevestigen. Twee bosjes kabel waren onder de stuurkolom over de stuuras gelegd! Hupsakee zonder enige bescherming, lagen de draden daar lekker tegen die harde stang te schuren. Lekker hoor. Er hingen ook veel draden gewoon los en er hingen losse draden. De laatste waren draden met een los eind. Vreemd. Of beter : Italiaans, want met zo'n open eind kan je nog alle kanten op.
...van een oude cv ketel.... |
Restte mij nog de rode bedrading, die ik via de schakelaar wilde monteren. Ik ontdekte vorig jaar een aansluiting met vier draden, die Bij1 , sorry Sylvana, bijeen gebonden waren. Ik heb dat gepruts toen nog zo gelaten. Ik had de draden toen stuk voor stuk doorgemeten en gezien, dat het allemaal 12 volt + verbindingen waren, met één hoofddraad als input en drie aftakkingen als output. Vooraf heb ik de schakelaar getest. Je weet maar nooit. Maar hij doet het zoals verwacht : 1 input en drie x output. Hoera!
Ik heb heel voorzichtig een mooi vierkant gat in het dashboard gezaagd, waarin de schakelaar past. Een stukje precisiewerk met behulp van een schuifmaat, een boortje en een fijne decoupeerzaag. Vervolgens heb ik van de oude situatie de overtollige bedrading voorzichtig verwijderd en de rest op de schakelaar gezet. Zeg maar een herontwerp van het elektriciteitsproces ter plekke. Ook weer met één hoofdvoeding als input en drie afnemers als resultaat.
...bijna af... |
Nu ik beide kanten onder het dashboard gefatsoeneerd heb, heb ik ook een beeld gekregen van beide speakers van de radio. Het zijn wat ielige, ouderwetse luidsprekertjes van maar 25 watt elk (schreef de dove). Die ga ik een keer vervangen door een paar modernere met meer vermogen. Ik heb de afmetingen genoteerd, dus....