woensdag 11 april 2018

Op nieuwe sloffen

oud en nieuw
Ondanks mijn flinke keelontsteking, die inmiddels bijna een week duurt, ben ik uit verveling de banden van mijn fiets gaan vervangen. Met behulp van een paar spanbanden heb ik de fiets aan een balk in het schuurtje opgehangen. De fiets is heel licht en de balk redelijk zwaar uitgevoerd.
Via het www heb ik twee complete sets banden gekocht; zowel binnen- als buitenbanden. Ik heb me maar bij de bestelling ervan gehouden aan de maatvoering en het merk dat al gemonteerd was.
Vanmiddag, rond het middaguur kreeg ik de sets binnen. Het zonnetje scheen volop, dus greep ik mijn kans.
Mijn fiets, ja, ik ben nog steeds ontzettend blij met dat karretje uit Ter Apel, heeft snelsluitingen op de naven zitten. Om niet het remmechanisme te hoeven losmaken, heb ik eerst de lucht uit de banden laten lopen. Daarna heb ik de snelsluiting gelost en floep, het voorwiel viel uit de voorvork.
leve de spanband
Het verwijderen van de oude banden stelde weinig voor. Het monteren van de nieuwe is wat spannender. Ik probeer namelijk de buitenband zonder gereedschap (bandenlichters) op de velg te krijgen. Vaak lukt me dat wel, maar dit keer had ik te maken met een vrij stugge band. Ik heb toen héél voorzichtig het laatste stukje met een bandenlichter gedaan. Ik ben altijd als de dood, dat ik de binnenband lek steek. Gelukkig verliep alles naar wens. Ik heb de binnenband weer leeg laten lopen, het voorwiel weer in de vork gehangen en de band opgepompt. Klaar.
Het achterwiel lijkt een stuk lastiger vanwege de versnelling / derailleur. Maar dat valt reuze mee. Alles kan blijven zitten zoals het zit. Het is een kwestie van het wiel met de tandwielset tussen de ketting uit halen. Het  verwijderen van de oude en het monteren van de nieuwe set verliep ook vlotjes. Overigens is het wel goed opletten geblazen, want de buitenband moet op de goede manier in de rijrichting gemonteerd worden. Veel banden geven die aan door middel van een pijl. Maar op deze banden was geen pijl te zien, dus liet ik me door de tekening van het profiel leiden.
handig, snelsluiting
Voordat ik de wielen weer monteerde heb ik ze gelijk maar even schoongemaakt. Omdat de fiets toch al aan de balk hing, heb ik gelijk de versnellingen gecontroleerd / afgesteld en hier en daar een drupje olie laten vallen. Al met al was ik binnen drie kwartier klaar. Dat scheelt weer een werkplaatstarief en heen en weer rijden. Het scheelt geen impulsieve aankopen onderweg, want daar heb ik geen last van.
De fiets is weer klaar voor het komend fietsseizoen.