woensdag 25 april 2018

De brug op


Vanmiddag kreeg ik de gelegenheid de Ducato weer eens op de brug te zetten. Dat kwam mooi uit, want ik wilde de onderzijde controleren en een uitgebreide blik werpen op de beide bladveren. Ik kreeg twee uur de tijd om mijn ding te doen.
Het leuke van zo'n dhz garage is dat niemand je op de vinger kijkt en ik dus rustig mijn gang kon gaan. De onderkant zag er nog vrij goed uit. De plekjes roest die ik hier en daar zag, heb ik met een staalborstel schoongemaakt en vervolgens met een anti-roest middel behandeld. Daarna, toen het spul opgedroogd was, heb ik de plekken met tectyl behandeld.
Zo hoog op de brug zag ik dat de randen van de beide voorspatborden aan de onderkanten ook van kleur waren veranderd; van zilver naar bruin-zilver. Of wel : roestvorming. Ik heb daar niets aan gedaan, want dat kan ik ook in de loods doen. De activiteiten waarbij ik de brug nodig had gingen voor.
Natuurlijk heb ik ook de bladveren eens goed bekeken. Heel goed zelfs. Ze zijn inderdaad hoognodig aan een ingreep toe. De bladen staan beide bijna horizontaal! Da's niet zo best. Ik weet inmiddels dat een gespecialiseerd bedrijf bladveren, in dit geval paraboolveren, reviseert. Ze worden dan weer in de oorspronkelijke vorm teruggebracht. Dat lijkt simpelweg een kwestie van buigen, maar dat is dus niet zo. Ze ondergaan een speciaal proces (o.a. opwarmen), dat door een computer aangestuurd wordt. Hiervoor zijn wel de originele specificaties van de bladveren nodig. Per bladveer rekent men 85 euro inclusief btw. Een zeer schappelijk bedrag, als je weet dat een nieuwe veer al zo'n 200 euro kost. Ik moet wel met losse veren langskomen. Dus de bus moet in dat geval een paar dagen op de bokken staan. Ik mag wachten terwijl de bladveren hersteld worden. Dat scheelt ook weer extra heen en weer rijden. Hoewel ik nog geen definitief besluit heb genomen, heb ik de bevestigingsbouten en moeren van beide bladveren maar alvast in de WD40 gezet.
Ik kon nu ook de km-teller kabel controleren. Ik wilde de kabel bij het dashboard losmaken, maar ik had te weinig kabel. Zo leek het. Nu kon ik zien, dat de kabel vrij lang is en dat ik hem onder de motorkap had moeten losmaken uit een kabelklem. Pas dan kan ik het tellerhuis uit het dashboard halen. Ik heb alles wat nagelopen, gesmeerd en waar nodig tegen roest behandeld. Ik was binnen anderhalf uur klaar.