donderdag 26 april 2018

Spatborden ontroesten

Natuurlijk laat ik er geen gras over groeien, dus ben ik vandaag aan de slag gegaan met de roestplekken op de randen van de spatborden. Ik heb de slijptol gebruikt met daarop een schuurschijfje gemonteerd. Zonder al te hard te drukken heb ik de randen geschuurd, totdat de roest weg was. Ik heb ook de binnenkant van die rand gedaan. Met Fingerspitzengefühl, want ik kon niet zien wat het effect van mijn schuurwerk was. Uit voorzorg heb ik wat plekjes met een roestomvormer behandeld en dat spul laten drogen. Daarna heb ik het metaal in een roestwerende grondverf gezet. Dat laat ik even zo. De volgende keer ga ik de boel licht opschuren en aflakken in de (bijna) juiste kleur.
Gisteren zag ik trouwens ook een 'natte' plek op de brandstoftank. Oeps! Nader onderzoek wees uit, dat voor de tank een of ander overloop- of ventilatieslang hing. Het uiteinde hing tegen de tank aan. Vandaag heb ik de slang verlengd, zodat de tank gevrijwaard blijft van gespetter. Voor de rest was het blok mooi droog.