zondag 15 april 2018

Met zon- en daglicht

Een tijdje geleden heb ik zo'n klein zonnepaneeltje / acculader gekocht voor in de bus. Ja, in de bus en dus niet op het dak. Van dat paneel wordt gezegd, dat het de accucapaciteit op niveau houdt als de bus langere tijd stilstaat. Afgelopen periode heb ik een constant 12 V stroom aansluiting in de bus gemaakt met behulp van een tweede contactdoos á la sigarettenaansteker. In die doos kan ik de stekker van het zonnepaneeltje steken. Op die manier is de accu bij stilstand aangesloten op een druppellader, die op dag- en zonlicht zijn energie verkrijgt en doorgeeft aan de accu, zo stelt de handleiding.
Een week geleden, voordat ik ziek werd, heb ik het paneeltje dat op het dashboard ligt aangesloten. De stekker die in het contact gaat, heeft een controlelampje. Dat lampje knippert wanneer het paneeltje aan het (druppel)laden is. Na ruim een week te hebben stilgestaan bleek de accu nog bijna 100% vol te zijn. Voor heen was dat rond de 80%, omdat tijdens stilstand bepaalde apparaatjes (o.a. het alarm) energie blijven gebruiken. Conclusie : het paneeltje werkt!
Nu het zich heeft bewezen kan ik overgaan tot een definitieve montage op een plek waar ie minder in zicht en toch in het daglicht ligt. Het paneel wordt stevig bevestigd, zodat het bij krachtig remmen of erger niet als een projectiel door de wagen heen schiet. Dan zou zo'n ding mij of anderen ook nog hoofdpijn kunnen gaan bezorgen. De bedrading moet natuurlijk ook mooi weggewerkt gaan worden.