zondag 8 april 2018

Aan de Spaanse grens

Zit ik toevallig naar een uitzending te kijken over de activiteiten van de Spaanse douane en wat zie ik...? Marokkaanse smokkelaars. Ze komen niet alleen met vliegtuigen, maar ook met busjes en dikke, dure auto's voornamelijk uit Tanger, met als bestemming Europa. Een drugshond besnuffelt een dure, dikke Mercedes met Nederlands kenteken en wordt wat wild van een bepaalde geur. Ja hoor, het trouwe beest heeft gelijk : drugs! Wat mij stoorde was het Spaanse commentaar. Het zou gaan om Nederlanders, terwijl het toch duidelijk gebruinde hoofden en handen / armen waren die ik door het geblur heen zag. Het accent zei ook genoeg net als de manier van reageren tegen de douane- en politiebeambten. Een Marokkaanse chauffeur van een aangehouden busje liegt erop los. Dusdanig, dat ie al binnen een paar minuten zichzelf een paar keer tegenspreekt.
Zoals gezegd, natuurlijk ook een grote mond opzetten. Zelfs als er in je koffer een paar pakketten heroïne worden gevonden. Niet alleen drugs, ook andere goederen worden veelvuldig gesmokkeld, zoals drank en nep-merkkleding. Ik vrees dat het maar een topje van de ijsberg is wat men daar dagelijks aantreft.