Nog even en de werknemer is niet meer of minder dan een wegwerp hulpmiddel voor werkgevers. De regering wil het werkgevers nog gemakkelijker maken personeel te ontslaan door een optelsom te maken van gemaakte 'fouten'.
Tijdens mijn loopbaan heb ik mogen ervaren, dat er helemaal niets nodig is om iemand de tent uit te werken. Een leidinggevende zei mij een keer dat 'de chemie tussen hem en mij verdwenen was'. Lekker vaag, vooral als je weet dat er tot dat moment weinig tot geen discussie was over het werk en ik geen enkele officiële of mondelingen waarschuwing had gehoord. Daarna trouwens ook niet. In het voorliggende jaar had ik ruim 40.000 gulden weten te besparen op kosten en de organisatie gestroomlijnd. Meneer kreeg daar zelf een bonus voor en ik een zeer goede beoordeling. Maar nog geen drie maanden later kwam hij met zijn verdwenen chemie aankakken. Het was wel een manier om aan te sturen op een verstoorde arbeidsrelatie. Ook zo'n vage term, want wie begon er met verstoren? Ik heb het bedrijf voor de rechter gedaagd. Het bedrijf kwam niet verder dan de bewering als zou ik mijn zwijgplicht omtrent mijn ontslag hebben geschonden. Het woord chemie is niet gevallen. De rechter vonniste in mijn voordeel.
Ook in andere situaties heb ik als gedetacheerde gevallen meegemaakt, waarin managers rotsmoezen verzonnen om personeel te ontslaan. Zo nam een manager iemands mobiele telefoon weg en ging vervolgens klagen en zelfs boos worden, omdat de gedupeerde zijn telefoon niet opnam. Ja, echt waar!
Ik heb een keer tegen een algemeen directeur van een multinational, die zei dat een bepaalde manager ontslagen moest worden omdat ie al jaren niet goed functioneerde, gezegd, dat hijzelf al die jaren niets aan die situatie gedaan had. Of wel, meneer was zelf ook schuldig. De manager kreeg alsnog een goed gesprek en mocht blijven. In een ander geval had een directeur zelf bewijsmateriaal gemaakt inclusief de handtekening van de van fraude beschuldigde werknemer! Ook het opstapelen van vermeende fouten ben ik tegengekomen. Die opgestapelde fouten kreeg de medewerker voor het eerst te horen. Wie een hond wil slaan. Ik noemde het k*tsmoezen om eigen fouten te verdoezelen.
Ik ben bang, dat de nieuwe regels voor meer onzekerheid en onrust gaan zorgen. De loyaliteit van werknemers aan het bedrijf is er ook niet bij gebaat, lijkt mij.