Ter voorbereiding van de keuring door de RDW, heb ik de bagagebakken annex mogelijke zitplaatsen wat opgeruimd. Ik ga er vanuit, dat de keurmeester ook in de bakken wil kijken om de constructie te beoordelen. Zo'n controle gaat gemakkelijker als die bakken zo goed als leeg zijn. Het zijn in wezen twee lange kisten, die tegen de zijwanden en de vloer van de wagen gemonteerd zijn. Allemaal houtmaterialen dus.
De eisen die aan de extra zitplaatsen gesteld worden zijn niet echt zwaar te noemen. Dat heeft o.a. te maken met de leeftijd van de bus. Per gewenste zitplaats moet 40 cm beschikbaar zijn en een gewicht van 75 kg moeten kunnen dragen. Dat laatste geldt niet alleen voor de constructie, maar ook in relatie tot het maximaal toegestane gewicht op de achteras. Voor de vier plekken (twee aan elke kant) betekent dat 300 kilo extra gewicht. Dat is dan 150 kilo per wiel. Nou, dat kan die achteras gemakkelijk hebben. Aan elke kant twee zitplaatsen (80 cm totaal) is wat de ruimte betreft ook geen probleem. De banken zijn namelijk 130 cm lang.
Omdat de passagiers straks in de lengterichting komen te zitten, zijn geen veiligheidsgordels vereist. Woensdag is het zover. We zijn benieuwd! We hebben liever legale zitplaatsen, dan stiekem met gesloten gordijnen te moeten rondrijden. Om maar te zwijgen over de mogelijke risico's. Wat dat laatste betreft overwegen we toch heupgordels te monteren. Al was het maar om passagiers op hun plaats 'vast te binden'.